سود تهران ممنوع دوشنبه دوشنبه ممنوعیت

سود: تهران ممنوع دوشنبه دوشنبه ممنوعیت استان قم استان تهران استان اردبیل استان مازندران

گت بلاگز اخبار سیاسی و اجتماعی افتتاح چند سامانه و دیگر هیچ , دولت الکترونیک بعد از 15سال

طرح ملی دولت الکترونیک در حالی بر اساس ارزیابی شورای فناوری اطلاعات رشد 38.95 درصدی تا آخر سال گذشته داشت که به تشخیص شرکت امور اداری و استخدامی، 93 دستگاه اجرا

افتتاح چند سامانه و دیگر هیچ , دولت الکترونیک بعد از 15سال

دولت الکترونیک بعد از 15سال ؛ افتتاح چند سامانه و دیگر هیچ

عبارات مهم : دستگاه

طرح ملی دولت الکترونیک در حالی بر اساس ارزیابی شورای فناوری اطلاعات رشد 38.95 درصدی تا آخر سال گذشته داشت که به تشخیص شرکت امور اداری و استخدامی، 93 دستگاه اجرایی باید خدمات خود را از این طریق ارائه کنند.آیین نامه اجرایی تحقق دولت الکترونیک در کشور عزیزمان ایران مصوب شورای عالی اداری و براساس طرح توسعه کاربردی فناوری اطلاعات- تکفا- مربوط به پانزدهم تیر سال 1381 است که براساس آن دولت مکلف به ارائه خدمات غیرحضوری به مردم با نشانه اصلاح کیفیت، کم کردن هزینه ها و گردش سریع اطلاعات بین دستگاه های اجرایی شد.

افتتاح چند سامانه و دیگر هیچ , دولت الکترونیک بعد از 15سال

به گزارش ایرنا، دولت الکترونیک به معنای اطلاع رسانی و ارائه خدمت به موقع، دقیق و کارا در همه ساعت های شبانه روز از طریق وسایل ارتباطی مشمول بر تلفن، اینترنت و اینستاگرام، تلگرام، شبکۀ اجتماعی فیس بوک و … است که به کارگیری آن در بخش های متفاوت دولت جهت زیاد کردن بهره وری و ارتقای سطح خدمات رسانی و بااهمیت ترین نتیجه آن، زیاد کردن رضایت مردم و پیشگیری از بروز فساد است.

کارکردهای دولت الکترونیک

دولت الکترونیک به عنوان بستر و فرایند مدیریت بدون کاغذ در حکومت مطرح است و در آن بسیاری از ارتباطات بین اداره ها (با هم و با مردم) از طریق کانال های چند رسانه ای صورت می گیرد.

طرح ملی دولت الکترونیک در حالی بر اساس ارزیابی شورای فناوری اطلاعات رشد 38.95 درصدی تا آخر سال گذشته داشت که به تشخیص شرکت امور اداری و استخدامی، 93 دستگاه اجرا

این فرایند باعث می شود همه شهروندان، شرکت های تجاری، شرکت های دولتی و کارمندان دولت از طریق وب سایت ها در شبکه اینترنت و بدون محدودیت مکانی و زمانی به اطلاعات و خدمات دولتی دسترسی یابند.

وضعیت بلوغ الکترونیکی دستگاه های اجرایی

اکنون جهت تحقق دولت الکترونیک با آفتی روبه رو شده است ایم که مربوط به وجود سامانه های متعدد در دستگاه های متفاوت و بی خبری هر کدام از دیگری است.براساس آخرین ارزیابی شرکت فناوری اطلاعات کشور عزیزمان ایران از بلوغ الکترونیکی دستگاه های اجرایی در سال 1396، اوضاع درگاه های الکترونیکی 93 دستگاه که خدمات آن ها به وسیله شرکت امور اداری و استخدامی کشور شناسایی شده است هست، امتیاز 62 درصدی را کسب کرده که قابل قبول هست، گرچه هنوز تا رسیدن به امتیاز نهایی مراحل زیادی باید پشت سرنهاده شود.«رضا باقری اصل» عضو هیئت عامل شرکت فناوری اطلاعات کشور عزیزمان ایران چندی پیش مدل ارزیابی پنج مرحله ای بلوغ منطبق بر شاخصه های دولت الکترونیکی را برگرفته از مدل شرکت ملل اعلام کرد و گفت: هر یک از شرکت ها از نظر حضور در «وب، تعاملی، تراکنشی، یکپارچگی و مشارکتی» ارزیابی شدند.

افتتاح چند سامانه و دیگر هیچ , دولت الکترونیک بعد از 15سال

بر پایه این ارزیابی، در 93 دستگاه شناسایی شده، اوضاع حضور در «وب» تا آخر سال گذشته 47.32 درصد رشد کرده هست. یکی دیگر از شاخص های ارزیابی یعنی «جنبه تعاملی» با رشد42.54 درصدی مواجه شده است است.

دستگاه های اجرایی در بعد تراکنشی رشدی 27.87 درصدی داشتند و در بعد یکپارچگی 40.68 درصد که بیانگر آن است که این دستگاه ها کمترین یکپارچگی در ارائه خدمات الکترونیک را با یکدیگر داشته اند و افت مهم دولت الکترونیک در این نقطه متمرکز شده است است.

طرح ملی دولت الکترونیک در حالی بر اساس ارزیابی شورای فناوری اطلاعات رشد 38.95 درصدی تا آخر سال گذشته داشت که به تشخیص شرکت امور اداری و استخدامی، 93 دستگاه اجرا

به گفته باقری اصل، هرقدر دولت الکترونیک پیشرفت کند ولی شرکت ها در ارائه خدمات یکپارچه عمل نکنند این فناوری به مقصد خود نمی رسد. بر پایه گزارش سال ۲۰۱۶ شرکت ملل، کشور عزیزمان ایران از نظر دولت الکترونیک در جایگاه صد و ششم دنیا قرار داده شد ونسبت به سال ۲۰۱۴ یک رتبه تنزل کرد.شاخص توسعه دولت الکترونیک، یک شاخص اندازه گیری ترکیبی جهت سنجش میل به و ظرفیت استفاده یک دولت از ابزارهای ارتباطات و فناوری اطلاعات جهت ارائه خدمات عمومی هست. براساس داده های موسسه امور اقتصادی و اجتماعی شرکت ملل متحد (UNDESA) انگلیس، اتریش، کره جنوبی، سنگاپور، فنلاند و سوئد بالاترین میزان این شاخص را به خود تخصیص داده شده است دادند.

این شاخص براساس بررسی جامع توسعه برخط 193 کشور عضو شرکت ملل متحد صورت گرفت و در آن شاخصه های فنی وبسایت های ملی و همچنین سیاست ها و روش های دولت الکترونیک جهت ارائه خدمات مهم ارزیابی شد. مقایسه آمارهای مربوط به اوضاع دولت الکترونیک کشور عزیزمان ایران در فاصله سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ میلادی نشان می دهد جایگاه کشور عزیزمان ایران از صد و دوم در سال ۲۰۱۰ به رتبه صدم در سال ۲۰۱۲ و سپس صد و پنجم در سال ۲۰۱۴ رسید.

افتتاح چند سامانه و دیگر هیچ , دولت الکترونیک بعد از 15سال

به نظر می رسد با توجه به عزم دولت جهت تحقق دولت الکترونیک و نقش آن در سطح بین المللی، دیگر قوا نیز باید پا پیش بگذارند و جهت پیوند جزایر پراکنده خدمات دهی الکترونیکی آستین اوج بزنند لیکن تاخیر در اجرای این مهم می تواند به بحران در بخش اطلاع رسانی دامن بزند و در نهایت به ضرر حقوق شهروندی و کشور تمام شود.

فراخبر

دولت الکترونیکی یا دولت جزیره ای

هفته گذشته منشتر شدن نتیجه های ارزیابی شورای فناوری اطلاعات، از میزان تحقق دولت الکترونیک در دستگاه ها و نهادهای دولتی رونمایی شد . نتیجه این رونمایی اعلام آمارالکترونیکی شدن حدود 39درصد خدمات دستگاه های متفاوت بود . آماری که نه تنها بعد از 15 سال انتظار جهت پیاده سازی دولت الکترونیک ، رقم ناچیزی است بلکه اغراق آمیز هم است چراکه به نظر می رسد تحقق همین میزان اندک هم جهت مردم ملموس نیست .

تعریفی که همواره از دولت الکترونیکی به میان آمده ، مبتنی بر فرایندی است که علاوه بر ثمرات ملی وصرفه اقتصادی ، تحقق آن جهت ارباب رجوع یا کاربرنهایی، سهولت دریافت خدمات بدون محدودیت زمانی ومکانی ، صرفه جویی در وقت وهزینه و درنهایت رضایت را به دنبال داشته باشد.همه ما کم و بیش با فرایندهای الکترونیکی سروکار داشته و داریم و خوب می دانیم که الکترونیکی شدن موضوعی است که مردم یا متقاضیان دریافت خدمت باید آن را لمس کنند و عالی ترین ارزیاب هم همین مردم هستند .وقتی هنوز انجام بخش زیادی از امور اداری مردم درحوزهایی که بیشترین میزان مراجعات مردمی را دارد مانند بیمه ومالیات و…همچنان به شیوه حضوری دنبال می شود، بیانگر این است که تنها با زبان آمار نمی توان از تحقق دولت الکترونیک سخن گفت.

نکته دیگر آن است که امروز سهم دستگاه هاو نهاد های دولتی از الکترونیکی شدن، صرفا در راه اندازی یک یاچند سامانه خلاصه شده است است که اگر از ایراد های فنی آن ها چشم پوشی کنیم ، نبود یکپارچگی وارتباط بین این سامانه ها ، آن ها را به جزیره هایی جدا از هم تبدیل کرده که کاربر را مجبور می کند تا مدارک ومستندات خود را در هریک از این سامانه ها بارگذاری کند و درنهایت هم بعد از هفته هاوماه ها انتظار،همان شیوه سنتی را در پیش بگیرد و باقی امور خود را به شیوه سنتی دنبال کند . بنابراین آن چه متولیان اجرای دولت الکترونیک باید در نظر داشته باشند این است که پیاده سازی دولت الکترونیکی زمانی موفق خواهد بود که به معنای واقعی خدمات با کیفیت ارائه کندخدماتی که درنهایت به رضایت کاربر منجر شود .

واژه های کلیدی: دستگاه | فناوری | اطلاعات | اطلاعات | الکترونیک | الکترونیکی | اخبار سیاسی و اجتماعی

دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : topsblog